Fudge met walnootjes

Nou kan ik je vertellen waar fudge oorspronkelijk vandaan komt, hoe het originele recept nou niet echt Paleo is en dat de meest gemaakte variant die van karamel is. Dat zou ik dus kunnen doen, maar deze keer ga ik je niet vermoeien met allerhande gezellige verhalen. Voor deze fudge wil je gewoon meteen door naar het recept! Deze is zo lekker dat je echt moet oppassen er niet te veel van te eten. Serieus, als je hier kilo’s van eet (en dat zou ik best willen) dan blijven die kilo’s zeker weten plakken op plaatsen waar je dat niet wilt! Maar af en toe een stukje mag best. Het handige is dat je het in de vriezer bewaart, waardoor je altijd een voorraadje hebt. Het hoeft niet eens te ontdooien, je kunt het direct uit de vriezer eten (en dat is dan eigenlijk meteen een nadeel, want zo wordt het wel héél makkelijk om regelmatig even de vriezer in te duiken). De smaak hangt een beetje tussen pindakaas en karamel in, het zeezout geeft het net ‘a little kick’ en de walnoten geven het een lekkere crunchy bite. Paleo snacken op z’n best!

palejo-paleo-recept-fudge

Fudge


  • 55 gram kokosolie
  • 170 gram amandelboter
  • 60 gram agavesiroop
  • snufje zout
  • 30 gram walnoten

Klik op het ingrediënt om te zien welke ik gebruik


Verwarm de kokosolie rustig aan in een klein pannetje. Vlak voordat alles gesmolten is, kun je het vuur uitdraaien. Laat de olie minimaal een kwartiertje afkoelen, net zo lang tot de kokosolie nog steeds vloeibaar is, maar niet meer zo dun als water.

In een ander kommetje doe je de amandelboter, de agavesiroop en een snufje zout. Meng dit goed door elkaar. Je kunt trouwens ook cashewboter gebruiken, of een mix van beide soorten, maar ik moet zeggen dat die met amandelboter al zo lekker was, dat ik niet de behoefte voelde om verder te gaan experimenteren.

Voeg de kokosolie toe en meng het geheel heel goed door elkaar. Mocht je een keer ongeduldig zijn en de kokosolie er al doorheen doen als het nog te warm is (of, zoals in mijn geval, stomweg vergeten dat het nog af moet koelen), dan wordt je mengsel erg waterig. Geen paniek, het wordt wat meer kliederen geblazen in de volgende stappen, maar het doet verder niets af aan de smaak. Kortom, diepe zucht en gewoon doorgaan!

Hak de walnoten in stukjes en voeg het toe. Net als bij de notenboter geldt: andere nootjes zijn ook prima, maar ik moet zeggen dat de combi met walnoten erg goed werkt. Tot nu toe heb ik het iedere keer (ja… iedere keer, ik moet echt die kilo’s in de gaten gaan houden ;) met walnoten gemaakt.

In een lage schaal leg je een vel bakpapier en daarop spreid je de fudge uit. Dek de schaal af en zet hem in de vriezer tot de fudge hard is geworden. Dan kun je hem in stukjes snijden. Laat het trouwens niet te lang buiten de vriezer staan (alsof dat ooit zal gebeuren ;) want dan wordt de fudge weer zacht tot het zelfs gaat uitlopen.

Laat het decadente smullen maar beginnen!

Reacties (4)

  • Antwoord op deze reactie

    Heerlijk!!

    Ik heb de fudge gisteren gemaakt (zonder de nootjes) en het smaakt fantastisch! Het doet me denken aan die chocoladecreme, verpakt in gouden papiertjes, van Leonidas! En laat dat nou net mijn favoriet zijn..

    Naast de amandelvariant heb ik ook de mixed nuts-boter geprobeerd. Hier zitten hazelnoten, pinda, cashew en amandel in. Ook deze optie is héérlijk (en de helft van de prijs van amandelboter). De smaak doet me denken aan pindarotsjes :).

    Bedankt voor het delen van dit ooooverheerlijke recept!

    • Ha Kirsten,

      Wat goed dat je fudge gelukt is! Jouw variant lijkt me heerlijk, helaas zijn pinda’s niet Paleo, dus is deze variant zal ik niet snel zelf maken. Maar voor de niet-Paleo-ers lijkt me dit een onwijs lekkere combi!

      Groetjes, Jolanda

  • Antwoord op deze reactie

    ik ga m ook zeker uitproberen!

    zie kirstens reactie hierboven mij… pinda’s waren niet paleo toch?

    • Hallo Esther,

      Deze moet je inderdaad gewoon proberen, té lekker is ‘ie! En inderdaad, je hebt gelijk. Als je hem Paleo wilt houden, kun je wel een mix van notenboters gebruiken, maar geen pinda’s (pinda’s zijn peulvruchten en vanwege de anti-nutriënten die erin zitten niet Paleoproof!).

      Ben benieuwd hoe je de fudge vindt!

      Groetjes, Jolanda

Laat een reactie achter